Malina

14 – 15.10

Ograniczamy ilość asan.

Trzeba sobie odpowiedzieć na pytania: co dana asana robi w ciele? co robi społecznie?

  1. Asana na nieużywającego

zasada: pozycja podstawowa

ciało: wertykalna pozycja, gest wytyczania przestrzeni prywatnej, mocne nogi, działa na poziomie skóry i kości, mocne osadzenie w przestrzeni

politycznie: daje poczucie bezpieczeństwa, którego warunki nie są wcale tak różowe jak niewidzialny jednorożec

  1. Krija na dobry flow w patriarchacie

zasada: przygotowanie do głównego tematu albo bardziej sfokusowanej praktyki

ciało: praca z równowagą, nacisk na grupowość + ikonografia samoobrony

polityka: przeżycie w patriarchacie

  1. Na kres męskiego geniuszu

ciało: pozycje z rękami-balans, pozycje odwrócone

politycznie: zamyka wielką tradycję paternalizowania kobiet

  1. Asana antyprzemocowa

ciało: odwrócona pozycja za każdym razem ta sama, ale z innym opisem

politycznie: uznanie strukturalnej przemocy wobec kobiet

  1. Na starą babę

ciało: pozycje na brzuch i wzmacniające ręce

politycznie: uwrażliwia na niewidzialność dojrzałych kobiet w społeczeństwie

Ta asana wykonywana jest w ciemności – niewidzialna tak samo jak dojrzałe kobiety

  1. Na niewstyd

ciało: wygięcie z pupą u góry, po którym przechodzi się od przyjemnych i delikatnych seksi ruchów płynnie zmieniających się w ruch niewygodny dla patrzącego

politycznie: odczarowuje własne wstydy

  1. Na legalną aborcję

zasada: asana na niewstyd przechodzi w asanę aborcyjną

ciało: mocne skoki wbijające nogi w podłogę

polityka: „bierze swoje ciało w swoje ręce”

  1. Na cipkowanie

* ciało: otwiera biodra, trzęsienie biodrami

* politycznie: pozwala wypowiedzieć słowo „cipka” bez zająknięcia

 

 

 

Mamy lekcję gimnastyki słowiańskiej. Używam chyba mięśni, których nigdy jeszcze nie używałam…

Pierwszy zestaw ćwiczeń dziewczynki dostawały przy pierwszej miesiączce.

Spisał je mężczyzna – ćwiczyły je kobiety.

 

Gimnastyka słowiańska dzieli się na 3 światy: górny, średni i dolny.

Świat dolny to świat przodków (ćwiczenia by nawiązać z przodkami kontakt, by mieć dostęp do korzeni).

Nogi i kości reprezentują przodków w naszym ciele.

Świat średni – nasza rzeczywistość i wszystko, co nas spotyka.

Świat górny – tu można podłączyć wszystko, w co się wierzy. Wirakocza, Budda, Bóg, Niewidzialny Różowy Jednorożec?

 

Mimo, że prowadząca dla nas te zajęcia dementuje jakoby gimnastyka słowiańska miała coś wspólnego z jogą, widzę sporo podobieństw – nawet w zarysie pozycji.