Negronautki

Czy murzynkę można przestać widzieć? Premiera „Negronautek”

Kim jest negronautka? To podróżniczka po swojej tożsamości, która konstruuje się wobec czarności.
Po co przychodzi? Żeby stworzyć polską, czarną narrację, nienaznaczoną historią niewolnictwa i kolonializmu.
Czy murzynkę można przestać widzieć?

Spektakl „Negronautki” to finał PROJEKTU: MURZYNKA, realizowanego w ramach programu „Placówka” Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego.

Prace nad spektaklem poprzedził „casting do roli murzynki” oraz akcja crowdfundingowa.

Do udziału w castingu zostały zaproszone tylko białe osoby. Uczestników proszono między innymi o wcielenie się w „rolę murzynki”. Skojarzenia, schematy i stereotypy, pozwoliły zbudować figurę czarnej bohaterki. W castingu wzięło udział prawie 100 osób. Do dalszego udziału w projekcie wybrano dwoje performerów.

II etap to kampania crowdfundingowa „Send me back to Africa”. Była ona odpowiedzią na ksenofobiczne pragnienia, aby osoby czarnoskóre miały swoje terytorium, a nie żyły w Polsce. Zebrane pieniądze miały zostać przeznaczone na stworzenie organizacji, która zajmie się wysyłaniem/odsyłaniem czarnych osób mieszkających w Polsce do krajów afrykańskich. Z potrzebnych 12 tys. zł zebrano 30 zł i prawie 800 rasistowskich komentarzy pod artykułami w mediach elektronicznych, które informowały o „nietypowej zbiórce”.

Zarówno casting jak i akcja crowdfundingowa – oparte, co oczywiste, na mechanizmach prowokacji – posłużyły jako punkt wyjścia i bogaty materiał do pracy nad spektaklem „Negronautki”, którego premiera odbędzie się 7 września o godz. 19:00 w Instytucie Teatralnym (kolejny pokaz: 8 września, godz. 19:00). Chcemy porozmawiać w nim o czarności inaczej niż przez pryzmat rasizmu. Nie chcemy wykorzystywać czarności instrumentalnie tylko po to, by opowiadać na przykład o niewolnictwie w Stanach Zjednoczonych. Historia niewolnictwa nie jest historią czarnych Polaków. Rasizm jest tylko jedną z powierzchni tworzących opowieść o negronautkach.

Koncepcja PROJEKTU: MURZYNKA od początku była znana wszystkim realizatorom (zwłaszcza artystkom, które zaangażowały się w kampanię crowdfundingową „Send me back to Africa”).

„Poza dzikością, dzikość poza… dźwiękiem niezadanego pytania… zostaniesz z i dla negronautek”

„To zakończy się wymianą, miłością i partnerstwem. Zakończy się tak, jak się zaczęło, w ruchu, pomiędzy różną modalnością bycia i należenia; w drodze do nowej ekonomii: dawania, brania, trwania z i dla, która kończy się wspólną podróżą do innego miejsca. Negronautki docierają do momentu w którym zaczyna się poszukiwanie kontaktu; ze stanu popękanego bycia czynią wspólną sprawę, pęknięcia, które również są czarnością, które pozostają czarnością i pozostaną pęknięciem – zepsutą egzystencją, ponieważ ten spektakl nie jest o naprawie. Negronautka przychodzi, aby podważyć faktyczność czarności, nie odmawiając pragnienia do bycia nią. Negronautka odchodzi, by pozostawić cię z myślą o tym, że czarność nie jest własnością czarnych”.
Wiktor Okwar
____________________________

Występują:
Sylwia Achu, Aleksandra Bożek-Muszyńska, Bonnie Sucharska, Tomasz Szczepanek

Reżyseria i tekst: Wiktor Okwar.
Dramaturgia: Gosia Wdowik
Choreografia: Ramona Nagabczyńska
Wideo: Natan Berkowicz
Scenografia i reżyseria światła: Aleksandr Prowaliński / Joanna Antoniewicz
Kostiumy: Marcin Kosakowski
Muzyka: Lubomir Grzelak
Make up: Zuzanna Tokarska

W spektaklu wykorzystywane są światła stroboskopowe oraz głośna muzyka.